Cara Menggunakan Google Documents: Panduan Pemula

Cara Menggunakan Google Documents: Panduan Pemula

Cara Menggunakan Google Documents: Panduan Pemula.

 Cara Menggunakan Google Documents: Panduan Pemula



Jika Anda belum pernah menggunakan Google Documents sebelumnya, Anda kehilangan salah satu pengolah kata berbasis cloud paling lengkap dan nyaman yang Anda inginkan.


Google Documents memungkinkan Anda mengedit dokumen seperti yang Anda lakukan di Microsoft Word, menggunakan browser Anda saat online atau offline, serta di perangkat seluler Anda menggunakan aplikasi seluler Google Documents.

Daftar isi


Ada banyak fitur yang berguna untuk dipelajari. Jadi, jika Anda tertarik mempelajari cara menggunakan Google Documents, kami akan membahas tips dasar serta beberapa fitur lanjutan yang mungkin tidak Anda ketahui.


Login Google Dokumen


Saat pertama kali mengunjungi halaman Google Documents, jika Anda belum masuk ke akun Google Anda, Anda harus memilih akun Google untuk digunakan.


Jika Anda tidak melihat akun untuk digunakan, pilih Gunakan akun lain. Jika Anda belum memiliki akun Google, maka daftarlah.


Setelah masuk, Anda akan melihat ikon Kosong di sisi kiri pita atas. Pilih ini untuk memulai membuat dokumen baru dari awal.


Perhatikan bahwa pita atas juga berisi template Google Documents berguna yang dapat Anda gunakan sehingga Anda tidak perlu memulai dari awal. Untuk melihat seluruh galeri template, pilih Galeri template di sudut kanan atas pita ini.


Ini akan membawa Anda ke seluruh pustaka template Google Documents yang tersedia untuk Anda gunakan. Ini termasuk resume, surat, catatan rapat, buletin, dokumen hukum, dan banyak lagi.


Jika Anda memilih salah satu dari template ini, dokumen baru akan terbuka untuk Anda menggunakan template tersebut. Ini dapat menghemat banyak waktu jika Anda tahu apa yang ingin Anda buat tetapi tidak yakin bagaimana memulainya.


Memformat Teks di Google Documents


Memformat teks di Google Documents semudah di Microsoft Word. Tidak seperti Word, pita ikon di bagian atas tidak berubah tergantung pada menu yang Anda pilih.

Di pita Anda akan melihat opsi untuk melakukan semua opsi pemformatan berikut:

  * Tebal, miring, warna, dan garis bawah

  * Ukuran dan gaya font

  * Jenis tajuk

  * Alat penyorotan teks

  * Masukkan tautan URL

  * Sisipkan komentar

  * Sisipkan gambar

  * Perataan teks

  * Jarak baris

  * Daftar dan pemformatan daftar

  * Opsi indentasi


Ada beberapa opsi pemformatan yang sangat berguna yang tidak terlihat hanya dengan melirik pita.


Cara Mencoret di Google Documents


Akan ada saatnya Anda ingin menggambar garis melintasi teks. Ini bisa karena sejumlah alasan. Namun, Anda akan melihat bahwa coretan bukanlah opsi di pita.


Untuk melakukan coretan di Google Documents, sorot teks yang ingin Anda coret. Kemudian pilih menu Format, pilih Teks, dan pilih Coret.


Sekarang Anda akan melihat bahwa teks yang Anda sorot memiliki garis yang ditarik melewatinya.


Cara Menggunakan Superscript dan Subscript di Google Docs


Anda mungkin telah memperhatikan bahwa di menu yang sama di atas, ada opsi untuk memformat teks sebagai superskrip atau subskrip.


Menggunakan dua fitur ini membutuhkan satu langkah ekstra. Misalnya, jika Anda ingin menulis eksponen, seperti X pangkat 2 dalam dokumen, Anda harus mengetikkan X2, lalu menyorot 2 terlebih dahulu sehingga Anda dapat memformatnya.


Sekarang pilih menu Format, pilih Teks, lalu pilih Superscript.


You’ll see that now the “2” is formatted as an exponent (superscript).


If you wanted the 2 to be formatted at the bottom (subscript), then you would need to choose Subscript from the Format > Text menu.


It’s simple to use, but does require some additional clicking in the menus to achieve it.


Formatting Documents in Google Docs


In addition to the ribbon bar options to indent or left/right align blocks of text and adjust line spacing, there are a few other useful features available to help you with formatting your documents in Google Docs.


How to Change Margins in Google Docs


First, what if you don’t like the margins in the template you chose? Changing the margins in a document using Google Docs is simple.


To access the page margins settings, select File and Page setup.


In the Page setup window, you can change any of the following formatting options for your document.

  * Set the document as Portrait or Landscape

  * Assign a background color for the page

  * Adjust top, bottom, left, or right margins in inches


Select OK when you’re done and the page formatting will take effect immediately.


Set a Hanging Indent in Google Docs


One paragraph formatting option people often struggle with in Google Docs is the first line or  the hanging indent. First line indent is where only the first line of the paragraph is intended. Hanging indent is where the first line is the only one not indented.


The reason this is difficult is because if you select either the first line or the entire paragraph and use the indent icon in the ribbon, it’ll indent the entire paragraph.


To get a first line or hanging indent in Google Docs:

 1. Select the paragraph where you want the hanging indent.

 2. Select the Format menu, select Align & indent, and select Indentation options.

 3. In the Indentation options window, change Special indent to Hanging.


The setting will default to 0.5 inches. Adjust this if you like, and select Apply. This will apply your settings to the selected paragraph.


The example below is a hanging indent.


How to Number Pages in Google Docs


The last formatting feature that isn’t always easy to understand or use is page numbering. It’s another Google Docs feature hidden in the menu system.


To number your Google Docs pages (and format numbering), select the Insert menu, and select Page numbers. This will show you a small pop-up window with simple options for formatting your page numbers.


The four options here are:

  * Numbering on all pages at the upper right

  * Numbering on all pages at the lower right

  * Numbering on upper right starting at the second page

  * Numbering on lower right starting at the second page


If you don’t like any of these options, select More options.


The next window will let you position exactly where you want page numbering to go.

  * In the header or footer

  * Whether or not to start numbering at the first page

  * Which page to start page numbering


Select Apply when you’re done to apply your page numbering selections.


Other Useful Google Docs Features


There are a few other important Google Docs features you should know about if you’re just getting started. These will help you get more use out of Google Docs.


Word Count on Google Docs


Curious how many words you’ve written so far? Just select Tools and select Word count. This will show you total pages, word count, character count, and character count without spacing.


If you enable Display word count while typing, and select OK, you’ll see a total word count for your document updated in real-time at the lower left corner of the screen.


Download Google Docs


You can download your document in a variety of formats. Select File and Download to see all of the formats.


You can select any of these to get a copy of your document as a Word document, a PDF document, plain text, HTML, and more.


Find and Replace in Google Docs


Quickly find and replace any words or phrases in your document with new words or phrases by using the Google Docs Find and Replace feature.


To use Find and Replace in Google Docs, select the Edit menu and select Find and replace. This will open the Find and Replace window.


You can make the search case sensitive by enabling Match case. Select the Next button to find the next occurrence of your search word, and select Replace to enable the replacement.


If you trust that you won’t make any mistakes, you can select Replace all to to just make all of the replacements at once.


Google Docs Table of Contents


If you’ve created a large document with many pages and sections, it can be useful to include a table of contents at the top of your document.


To do this, just place your cursor at the top of the document. Select the Insert menu, and select Table of contents.


You can select from two formats, the standard numbered table of contents, or a series of links to each of the headers in your document.


A few other features in Google Docs you may want to check out includes:

  * Track Changes: Select File, select Version history, and select See version history. This will show you all past revisions of your document including all changes. Restore past versions just by selecting them.

  * Google Docs Offline: In Google Drive settings, enable Offline so that the documents you work on will sync on your local computer. Even if you lose internet access you can work on it and it’ll sync the next time you connect to the internet.

  * Google Docs App: Want to edit your Google Docs documents on your phone? Install the Google Docs mobile app for Android or for iOS.



Sekian artikel tentang Cara Menggunakan Google Documents: Panduan Pemula. Baca juga artikel mengenai Cara Menggunakan Google Pengelola Tag Untuk Menganalisis Lalu Lintas Situs Web Anda yang mungkin perlu Sobat ketahui.

Lebih baru Lebih lama